Skip to main content

Analisa Awal Pengumuman Pak Lah

1. Hari ini gegak gempita dunia siber dengan berita dan ulasan berkenaan keengganan Perdana Menteri mempertahankan jawatannya. Setelah berdolah-dalih hampir setengah tahun Pak Lah akhirnya membuat pengumuman tersebut walaupun masih ada saki baki penyokong merayu untuk sebaliknya.

2. Serentak dengan pengumuman tersebut, beberapa calon sudah menwarkan diri dengan berbagai jawatan yang ada. Terakhirnya adalah tawaran oleh Ketua Penerangan UMNO untuk dipilih sebagai Timbalan Presiden. Besar jawatan tersebut; seakan otomatik menjadi Timbalan Perdana Menteri.

3. Agaknya yang paling gembira dengan pengumuman tersebut Tun Dr. Mahathir. Ada peluang untuknya mengisi borang UMNO semula. Tapi saya percaya Tun tidak akan berhenti setakat itu sahaja kerana seorang lagi masih berleluasa. Khairi menantu Pak Lah; lawan Mukhris merebut kerusi Ketua Pemuda UMNO.

4. Setakat ini juga (jika cukup pencalonan) perebutan tetap berlaku bagi kerusi Presiden. Semestinya antara Dato' Najib dan Ku Li. Atau mungkin juga ada nanti ketua cawangan mana-mana yang menawarkan diri; untung-untung boleh jadi Perdana Menteri.

5. Tidak dapat tidak , proksi orang itu dan orang ini, kem-kem akan dibentuk. Untung-untung kalau menjadi sabut timbul. Hakikatnya begitulah bermain politik.

6. Tapi setakat mana pengumuman Pak Lah itu. Adakah setakat di mulut sahaja atau cuba mencipta sejarah selepas Tun Mahathir? Hanya masa yang akan menentukannya. Tapi dalam diam-diam disindirnya Tun. Tahun 2020 nanti, dia dah berumur 80 tahun. Takkan umur macam tu dia nak menyibuk lagi.

7. Apapun hakikatnya, UMNO sudah sampai ke penghujung usia. Ibarat menarik nafas yang terakhir sahaja, sebelum hembusan yang terakhir. Kecuali kalau pengganti Pak Lah amat berwibawa. Tapi berwibawakah Dato' Najib?

8. Tolong jawab secara terbuka dan berani tuduhan RPK dan Kickdefella terhadap anda, sebelum mungkin rakyat menyokong anda. Pemimpin bukan setakat perlu bersih tapi mesti dilihat bersih (tambahan - bukan setakat batang tubuh pemimpin itu tapi keluarganya juga).

9. Secara peribadi, antara Ku Li dan Najib, saya lebih suka kalau Najib yang menang. Manakala untuk timbalannya harap-haraplah Mat Taib yang menang. Mudah kita nak ceramah.

Comments

Popular posts from this blog

Nikah Batin

Nikah adalah upacara agama. Ianya adalah sesuatu yang amat suci. Ia adalah permulaan untuk membentuk sebuah keluarga yang sempurna; ayah, ibu dan anak-anak. Lebih besar lagi, persemendaan hasil dari perkahwinan yang sah menjadi asas kepada wujudnya sebuah masyarakat yang berfungsi. Setiap ajaran agama di dunia - lebih-lebih lagi Islam - amat menitikberatkan soal nikah. Tidak cukup dengan pendaftaran sibil, pasangan dinikahkan juga mengikut tradisi masing-masing. Pasangan yang melanggar norma ini, dipandang jelek oleh masyarakat hatta oleh masyarakat barat yang terkenal dengan kemajuan kebendaan. Tapi hari ini, saya dikejutkan dengan berita ini - Nikah Batin - !!! Jika sebelum ini hanya pemberitaan khabar angin tentang nikah batin oleh beberapa ajaran tarikat sesat, tetapi hari ini sudah sampai di mahkamah; bertujuan untuk mengesahkan nikah tersebut. Ringkas sungguh nikahnya. Tidak perlu wali, jurunikah. Hanya bersaksi Allah sahaja. Saya tercari-cari juga dalam kitab-kitab muktabar ber

Kronologi Pemecatan Tun Salleh Abbas

• Tun Salleh Abbas di lantik sebagai Peguamcara Negara pada tahun 1963. • Semasa berumur 50, beliau dilantik sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan. • Ketua Hakim Negara Tun Suffian Hashim bersara pada tahun 1982 and beliau telah digantikan oleh Raja Azlan Shah. Raja Azlan kemudiannya dilantik sebagai Sultan Perak dua tahun kemudia. Tun Salleh kemudiannya dilantik sebagai Ketua Hakim Negara pada tahun 1984. • In 1987, pemilihan Agung Umno telah dijalankandan Tengku Razaleigh Hamzah telah mencabar Presiden Umno /Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad (sekarang Tun) sebagai Presiden. Beliau dijangkakan akan memenangi pertandingan tersebut. Begaimanapun, Dr Mahathir telah menang dan mengekalkan jawatan tersebut. • Kalangan penyokong Tengku Razaleigh tidak berpuas hati dengan kekalahan tersebut. Mereka membawanya ke Mahkamah untuk mendapatkan perintah bagi pemilihan semula. • Pada masa yang sama, Tun Salleh telah menegaskan dalam satu kenyataan umum berkenaan dengan hasrat untuk m

ULASAN RINGKAS LUHAM KELANTAN BERKAIT ISU ‘BEKAS BANDUAN’

1. Isu terkini berkait ‘bekas banduan’ yang dikatakan berpunca daripada ucapan Dato’ Setiausaha Agung PAS di Sandakan yang lebih kurangnya berbunyi “Ada seorang cita-cita jadi perdana menteri sangat. Keluar daripada penjara … Sebagai peguam kita tahu apabila seorang keluar daripada penjara status seumur hidup (nya) adalah (bekas) banduan”. 2. Beberapa individu mengecam ucapan tersebut. Ada yang mengatakan Taqiyuddin ib arat menghina raja. Dan ada pula yang mengatakan Taqiyuddin tidak bertanggungjawab. Malah beberapa laporan polis telah dibuat; kononnya mendesak agar pihak polis menyiasat ucapan tersebut. 3. Tidak jelas repot tersebut untuk apa. Mungkin sekadar laporan untuk pihak polis membuat siasatan yang mengaitkan presiden PKR dengan status bekas banduan (Utusan Online 13 Mei 2019). 4. Tetapi ulasan yang kelihatan agak profesional sedikit adalah bila ada yang mengaitkan ucapan itu dengan Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan kuasa pengampunan oleh Yang Di-