Semalam saya ke Sri Pantai Chalet, Melawi, Bachok kerana memenuhi jemputan Maahad Muhammadi Lelaki untuk menyampaikan ceramah motivasi sempena Program Mukhayyam Qiadah & Tarbiah MML 2008. Program tersebut dianjurkan oleh Maahad di mana pesertanya terdiri daripada pemimpin-pemimpin pelajar Maahad.
Saya menerima jemputan tersebut seminggu lebih awal. Tanpa melihat jadual terlebih dahulu dan tanpa berfikir panjang jemputan tersebut terus saya terima dengan berbesar hati. Kalau ada program lainpun akan saya batalkan.
Masakan tidak, itulah Maahadku. Tempat saya mengenal ilmu dunia dan akhirat. Tempat saya belajar kira baca. Aah.. tempat ... dari tahun 1985 -1991. Disitulah saya. Apa yang anda kenal saya hari ini. Itulah tempat pembentukan diri saya.
Saya masih ingat lagi, semasa itu, tahun-tahun orang memandang rendah Maahad. Sehinggakan saya pernah di momokkan dengan kata-kata "Sekolah Maahad, betulke? Sekolah tu tidak ada masa depan..." semasa saya memohon untuk mendapatkan surat berhenti sekolah di sekolah rendah. Memang betul...budak-budak Maahad ketika itu digelarkan dengan sekolah tahi cicak.
Saya masih ingat lagi, dengan takdir Illahi, Maahad menjadi rebutan kemudiannya. tahun 1986, seorang pelajar Maahad menjadi antara pelajar terbaik SPM negeri Kelantan, 1987 buat pertama kali Maahad mencapai 100% SRP dituruti dengan beberapa tahun kemudianya. Ditambahpula dengan terbinanya sebuah bangunan tersergam indah. Sehinggakan pada satu-stu ketika rayuan untuk memasuki Maahad melangkaui 3 - 4 kelas.
Saya masih ingat lagi, kegemilangan Maahad bukan sekadar dalam bidang kurikulum, tapi juga ko-kurikulum. Banyak pertandingan ilmiah, dimonopoli oleh pelajar Maahad yang mewakili Kelantan ke peringkat kebangsaan. Pidato Piala Diraja, Tilawah, Kuiz, Debat, Forum...sebutlah apalagi.. sehinggakan kemudiannya Maahad tidak lagi dijemput oleh JPN untuk bertanding di peringkat negeri.
Untuk maklumat pembaca, sistem pendidikan Maahad adalah sistem pendidikan bersepadu yang merangkumi kedua-dua cabang ilmu. Oleh yang demikian, pelajar Maahad terpaksa belajar dua kali ganda lebih banyak dari rakan-rakan di sekolah biasa. Itupun tidak menghalang mereka gemilang dalam kedua-dua bidang kurikulum dan ko-kurikulum. Sebagai contoh pelajar terbaik SPM Kelantan 1986 juga merupakan ketua pelajar Maahad.
Jika sudara membuat penelitian, saudara akan berjumpa dengan ramai bekas pelajar Maahad sekarang ini memegang jawatan tinggi samada dalam organisasi pekerjaan dan persatuan malah saya boleh kata hampir 1/3 dari pemegang tampuk pemerintahan di Kelantan sekarang ini ada kaitan dengan Maahad.
Kenapa natijahnya begitu sekali? Saya tidak jumpa jawapannya samada di kelas ataupun di padang permainan. Budak Maahad bukan tekun sangat belajar atau bermain. Cincai-cincai sahaja.
Tapi saya percaya satu perkataan menggambarkan segalanya. Keberkatan.
Dan itulah antara inti ceramah saya pada program tersebut.
Saya menerima jemputan tersebut seminggu lebih awal. Tanpa melihat jadual terlebih dahulu dan tanpa berfikir panjang jemputan tersebut terus saya terima dengan berbesar hati. Kalau ada program lainpun akan saya batalkan.
Masakan tidak, itulah Maahadku. Tempat saya mengenal ilmu dunia dan akhirat. Tempat saya belajar kira baca. Aah.. tempat ... dari tahun 1985 -1991. Disitulah saya. Apa yang anda kenal saya hari ini. Itulah tempat pembentukan diri saya.
Saya masih ingat lagi, semasa itu, tahun-tahun orang memandang rendah Maahad. Sehinggakan saya pernah di momokkan dengan kata-kata "Sekolah Maahad, betulke? Sekolah tu tidak ada masa depan..." semasa saya memohon untuk mendapatkan surat berhenti sekolah di sekolah rendah. Memang betul...budak-budak Maahad ketika itu digelarkan dengan sekolah tahi cicak.
Saya masih ingat lagi, dengan takdir Illahi, Maahad menjadi rebutan kemudiannya. tahun 1986, seorang pelajar Maahad menjadi antara pelajar terbaik SPM negeri Kelantan, 1987 buat pertama kali Maahad mencapai 100% SRP dituruti dengan beberapa tahun kemudianya. Ditambahpula dengan terbinanya sebuah bangunan tersergam indah. Sehinggakan pada satu-stu ketika rayuan untuk memasuki Maahad melangkaui 3 - 4 kelas.
Saya masih ingat lagi, kegemilangan Maahad bukan sekadar dalam bidang kurikulum, tapi juga ko-kurikulum. Banyak pertandingan ilmiah, dimonopoli oleh pelajar Maahad yang mewakili Kelantan ke peringkat kebangsaan. Pidato Piala Diraja, Tilawah, Kuiz, Debat, Forum...sebutlah apalagi.. sehinggakan kemudiannya Maahad tidak lagi dijemput oleh JPN untuk bertanding di peringkat negeri.
Untuk maklumat pembaca, sistem pendidikan Maahad adalah sistem pendidikan bersepadu yang merangkumi kedua-dua cabang ilmu. Oleh yang demikian, pelajar Maahad terpaksa belajar dua kali ganda lebih banyak dari rakan-rakan di sekolah biasa. Itupun tidak menghalang mereka gemilang dalam kedua-dua bidang kurikulum dan ko-kurikulum. Sebagai contoh pelajar terbaik SPM Kelantan 1986 juga merupakan ketua pelajar Maahad.
Jika sudara membuat penelitian, saudara akan berjumpa dengan ramai bekas pelajar Maahad sekarang ini memegang jawatan tinggi samada dalam organisasi pekerjaan dan persatuan malah saya boleh kata hampir 1/3 dari pemegang tampuk pemerintahan di Kelantan sekarang ini ada kaitan dengan Maahad.
Kenapa natijahnya begitu sekali? Saya tidak jumpa jawapannya samada di kelas ataupun di padang permainan. Budak Maahad bukan tekun sangat belajar atau bermain. Cincai-cincai sahaja.
Tapi saya percaya satu perkataan menggambarkan segalanya. Keberkatan.
Dan itulah antara inti ceramah saya pada program tersebut.
Comments
semerahjembal@yahoo.com.my
Nara Nir
memang benarlah kata penulis,"satu perkatan menggambarkan segalanya.KAF BA RA KAF ALIF RA TA ALIF NUN,KEBERKATAN."