Skip to main content

Snippet - Untuk Adik-Adik Peguam Pelatih

Antara tanggungjawab saya sebagai Ahli Jawatankuasa Peguam Negeri Kelantan adalah menerima kunjungan hormat dari peguam pelatih. Bertujuan untuk memperkenal diri serta mendapat beberapa nasihat awal dari peguam senior, kadangkala ianya juga dapat memberi gambaran awal calon-calon yang boleh ditimbang untuk pekerjaan.

Kerana itulah, walaupun kunjungan hormat tersebut adalah dalam keadaan santai dan tidak formal ia harus digunakan sepenuhnya oleh peguam pelatih tersebut untuk menjual dirinya kepada bakal majikan. Janganlah kerana diwajibkan, kunjungan hormat itu seolah-olah menjadi satu beban yang teramat berat. Sekurang-kurang tunjukkan muka yang ikhlas walaupun terpaksa berlakun.

Saya nyatakan hal ini, kerana itulah reliti yang terjadi. Dalam 5 kunjungan yang saya terima, sekurang-kurangnya 2 kunjungan seperti tidak 'ikhlas'. Dan ianya boleh memberi gambaran awal yang tidak elok (kepada saya).

Saya juga selalu memberi gambaran bahawa tempoh sembilan bulan sebagai peguam pelatih adalah ibarat belajar mengeja selepas tempoh 5 tahun mengenal A B C di universiti. Pelatih secara sedar dan tidak; meragui apa yang telah dipelajari sebelum ini, kerana seolah-olah tidak ada matapelajaranpun yang berkaitan dengan kerjaya semasa.

Memang begitulah realitinya. Lantaran kerjaya undang-undang adalah satu seni yang mesti dihayati sepenuhnya oleh pengamalnya. Ia bukan berbentuk hafalan, sains dan rigid seperti bidang kedoktoran. Undang-undang adalah satu bidang yang bergerak seiring perjalanan masa. Dan bagi pengamalnya yang tidak mengambil endah peristiwa semasa tentunya akan ketinggalan.

Bagi saya pembelajaran undang-undang bukan semata untuk menjadi peguam. Tidak pelik bagi saya sekiranya anda menjadi penjual burger di tepi jalan sekalipun atau kontraktor atau apapun bentuk kerjayanya; tetapi anda faham dan mahir dengan prinsip undang-undang. Ia akan menjadi kelebihan bagi anda.

Dalam meniti kerjaya ini, ada ketikanya seorang peguam perlu mengusahakan nasi yang telah bertukar menjadi bubur agar boleh di makan semula. Ibarat menarik benang dalam tepung. Tepung tidak tumpah dan benang tidak putus. Beliau hendaklah menjadi sekreatif mungkin dalam memungkinkan kes yang di amanahkan itu berjaya diselesaikan dengan sebaik mungkin.

Tidaklah maksud saya dengan penyelesaian itu dengan kemenangan sentiasa. Ada kalanya kekalahan juga adalah kemenangan. Jika anda faham maksud saya!!!

Saya juga sering - dalam kunjungan hormat - menasihatkan peguam pelatih agar terlibat dengan masyarakat. Samada terjun secara formal ke dalam persatuan, parti atau perkumpulan yang ada. Ataupun secara tidak formal dengan bersedia memberi khidmat nasihat apabila keadaan memerlukan.

Dan percayalah kata-kata saya, masyarakat amat memerlukan khidmat kita. Bersedialah juga untuk dikejutkan dari tidur jam 12.45 malam untuk menasihati pasangan suami isteri yang bergaduh. Lakukan khidmat itu dengan ikhlas, nescaya kepuasan yang tidak terhingga akan dirasai.

Sebenarnya banyak lagi kata-kata nasihat yang saya boleh berikan kepada peguam pelatih. Syaratnya? Tunjukan keikhlasan anda dalam kunjungan hormat nanti.

Comments

sue_zanne said…
EH EH CIK NIK!SAYA IKHLAS LAH!HUAHUAHUA!!!
Anonymous said…
SAYA TERINGIN NAK JADI PEGUAM LA..
TP RASA NYA SUSAH X?
SAYA TAK TAHU APA PEMBELAJARAN YG DIJALANKAN SEMASA DI IPTA..

Boleh tolong terang kan? kerana saya bakal menduduki SPM '09..
DAN INSYAALLAH bakal masuk ke IPTA pada tahun hadapan..

Popular posts from this blog

Nikah Batin

Nikah adalah upacara agama. Ianya adalah sesuatu yang amat suci. Ia adalah permulaan untuk membentuk sebuah keluarga yang sempurna; ayah, ibu dan anak-anak. Lebih besar lagi, persemendaan hasil dari perkahwinan yang sah menjadi asas kepada wujudnya sebuah masyarakat yang berfungsi. Setiap ajaran agama di dunia - lebih-lebih lagi Islam - amat menitikberatkan soal nikah. Tidak cukup dengan pendaftaran sibil, pasangan dinikahkan juga mengikut tradisi masing-masing. Pasangan yang melanggar norma ini, dipandang jelek oleh masyarakat hatta oleh masyarakat barat yang terkenal dengan kemajuan kebendaan. Tapi hari ini, saya dikejutkan dengan berita ini - Nikah Batin - !!! Jika sebelum ini hanya pemberitaan khabar angin tentang nikah batin oleh beberapa ajaran tarikat sesat, tetapi hari ini sudah sampai di mahkamah; bertujuan untuk mengesahkan nikah tersebut. Ringkas sungguh nikahnya. Tidak perlu wali, jurunikah. Hanya bersaksi Allah sahaja. Saya tercari-cari juga dalam kitab-kitab muktabar ber

Kronologi Pemecatan Tun Salleh Abbas

• Tun Salleh Abbas di lantik sebagai Peguamcara Negara pada tahun 1963. • Semasa berumur 50, beliau dilantik sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan. • Ketua Hakim Negara Tun Suffian Hashim bersara pada tahun 1982 and beliau telah digantikan oleh Raja Azlan Shah. Raja Azlan kemudiannya dilantik sebagai Sultan Perak dua tahun kemudia. Tun Salleh kemudiannya dilantik sebagai Ketua Hakim Negara pada tahun 1984. • In 1987, pemilihan Agung Umno telah dijalankandan Tengku Razaleigh Hamzah telah mencabar Presiden Umno /Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad (sekarang Tun) sebagai Presiden. Beliau dijangkakan akan memenangi pertandingan tersebut. Begaimanapun, Dr Mahathir telah menang dan mengekalkan jawatan tersebut. • Kalangan penyokong Tengku Razaleigh tidak berpuas hati dengan kekalahan tersebut. Mereka membawanya ke Mahkamah untuk mendapatkan perintah bagi pemilihan semula. • Pada masa yang sama, Tun Salleh telah menegaskan dalam satu kenyataan umum berkenaan dengan hasrat untuk m

ULASAN RINGKAS LUHAM KELANTAN BERKAIT ISU ‘BEKAS BANDUAN’

1. Isu terkini berkait ‘bekas banduan’ yang dikatakan berpunca daripada ucapan Dato’ Setiausaha Agung PAS di Sandakan yang lebih kurangnya berbunyi “Ada seorang cita-cita jadi perdana menteri sangat. Keluar daripada penjara … Sebagai peguam kita tahu apabila seorang keluar daripada penjara status seumur hidup (nya) adalah (bekas) banduan”. 2. Beberapa individu mengecam ucapan tersebut. Ada yang mengatakan Taqiyuddin ib arat menghina raja. Dan ada pula yang mengatakan Taqiyuddin tidak bertanggungjawab. Malah beberapa laporan polis telah dibuat; kononnya mendesak agar pihak polis menyiasat ucapan tersebut. 3. Tidak jelas repot tersebut untuk apa. Mungkin sekadar laporan untuk pihak polis membuat siasatan yang mengaitkan presiden PKR dengan status bekas banduan (Utusan Online 13 Mei 2019). 4. Tetapi ulasan yang kelihatan agak profesional sedikit adalah bila ada yang mengaitkan ucapan itu dengan Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan kuasa pengampunan oleh Yang Di-