Skip to main content

ULASAN RINGKAS LUHAM KELANTAN BERKAIT ISU ‘BEKAS BANDUAN’

1. Isu terkini berkait ‘bekas banduan’ yang dikatakan berpunca daripada ucapan Dato’ Setiausaha Agung PAS di Sandakan yang lebih kurangnya berbunyi “Ada seorang cita-cita jadi perdana menteri sangat. Keluar daripada penjara … Sebagai peguam kita tahu apabila seorang keluar daripada penjara status seumur hidup (nya) adalah (bekas) banduan”.
2. Beberapa individu mengecam ucapan tersebut. Ada yang mengatakan Taqiyuddin ibarat menghina raja. Dan ada pula yang mengatakan Taqiyuddin tidak bertanggungjawab. Malah beberapa laporan polis telah dibuat; kononnya mendesak agar pihak polis menyiasat ucapan tersebut.
3. Tidak jelas repot tersebut untuk apa. Mungkin sekadar laporan untuk pihak polis membuat siasatan yang mengaitkan presiden PKR dengan status bekas banduan (Utusan Online 13 Mei 2019).
4. Tetapi ulasan yang kelihatan agak profesional sedikit adalah bila ada yang mengaitkan ucapan itu dengan Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan kuasa pengampunan oleh Yang Di-Pertuan Agong.
5. Perkara 42(1) Perlembagaan, antara lain, memperuntukkan: 42. (1) Yang di-Pertuan Agong berkuasa memberi ampun, tunda hukum dan lega hukum berkenaan dengan segala kesalahan …yang dilakukan di dalam Wilayah Persekutuan…”.
6. Sebenarnya selain Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan, Seksyen 300 dan seksyen 301 Kanun Prosedur Jenayah juga mempunyai peruntukan yang sama berkaitan dengan kuasa menggantung dan meremit hukuman oleh Raja.
7. Apabila dibaca keseluruhan peruntukan tersebut, bolehlah dibuat kesimpulan bahawa kuasa mengampun di bawah Perkara 42 dan seksyen 300 KPJ tidak sesekali memberi isyarat; samada secara nyata atau tidak bahawa selepas pengampunan diberikan; mana-mana rekod dapatan bersalah (conviction) juga turut terhapus.
8. Atau dengan bahasa mudahnya “kamu tetap bersalah”.
9. Tambahan pula dalam kes Presiden PKR ini terdapat 2 dapatan bersalah dan pengampunan hanyalah terhadap dapatan bersalah yang kedua.
10. Inilah rekod-rekod yang ada yang tidak boleh dinafikan oleh sesiapapun bahawa bagi setiap dapatan bersalah tersebut, beliau telah dihantar ke penjara yang juga mencatatkan rekod beliau pernah menjadi penghuni di situ yang kita gelar sebagai banduan.
11. Bila dihantar ke penjara, beliau tetap seorang banduan. Bila sudah keluar beliau adalah bekas banduan.
12. Jadi tidak ada apa salahnya dengan kenyataan Dato’ Setiausaha Agung PAS itu. Yang menjadi persoalannya kenapa teramat sensitif dengan perkataan bekas banduan?
13. Jika kita tidak salah “Malu apa Bro?”

Comments

Kiss918 said…
Thank you for this excellent post. Very informative!
https://www.swin55.online is arguably the most prominent online casino in Malaysia, bringing you the hottest, top trending games on the internet, all in one destination. 918 Kiss has all sorts of entertainment content, ranging from fishing games and live table games to one of our main attractions that is slot games.
https://www.swin55.online
kiss918
kiss918 apk
kiss918 online

Popular posts from this blog

Nikah Batin

Nikah adalah upacara agama. Ianya adalah sesuatu yang amat suci. Ia adalah permulaan untuk membentuk sebuah keluarga yang sempurna; ayah, ibu dan anak-anak. Lebih besar lagi, persemendaan hasil dari perkahwinan yang sah menjadi asas kepada wujudnya sebuah masyarakat yang berfungsi. Setiap ajaran agama di dunia - lebih-lebih lagi Islam - amat menitikberatkan soal nikah. Tidak cukup dengan pendaftaran sibil, pasangan dinikahkan juga mengikut tradisi masing-masing. Pasangan yang melanggar norma ini, dipandang jelek oleh masyarakat hatta oleh masyarakat barat yang terkenal dengan kemajuan kebendaan. Tapi hari ini, saya dikejutkan dengan berita ini - Nikah Batin - !!! Jika sebelum ini hanya pemberitaan khabar angin tentang nikah batin oleh beberapa ajaran tarikat sesat, tetapi hari ini sudah sampai di mahkamah; bertujuan untuk mengesahkan nikah tersebut. Ringkas sungguh nikahnya. Tidak perlu wali, jurunikah. Hanya bersaksi Allah sahaja. Saya tercari-cari juga dalam kitab-kitab muktabar ber

Kronologi Pemecatan Tun Salleh Abbas

• Tun Salleh Abbas di lantik sebagai Peguamcara Negara pada tahun 1963. • Semasa berumur 50, beliau dilantik sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan. • Ketua Hakim Negara Tun Suffian Hashim bersara pada tahun 1982 and beliau telah digantikan oleh Raja Azlan Shah. Raja Azlan kemudiannya dilantik sebagai Sultan Perak dua tahun kemudia. Tun Salleh kemudiannya dilantik sebagai Ketua Hakim Negara pada tahun 1984. • In 1987, pemilihan Agung Umno telah dijalankandan Tengku Razaleigh Hamzah telah mencabar Presiden Umno /Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad (sekarang Tun) sebagai Presiden. Beliau dijangkakan akan memenangi pertandingan tersebut. Begaimanapun, Dr Mahathir telah menang dan mengekalkan jawatan tersebut. • Kalangan penyokong Tengku Razaleigh tidak berpuas hati dengan kekalahan tersebut. Mereka membawanya ke Mahkamah untuk mendapatkan perintah bagi pemilihan semula. • Pada masa yang sama, Tun Salleh telah menegaskan dalam satu kenyataan umum berkenaan dengan hasrat untuk m