1.3.09

"See You In Court!!"

...Demikianlah buat kesekian kalinya ucapan terakhir yang selalu saya ucapkan kepada pelajar-pelajar kursus Psikologi Forensik USM; pada kelas terakhir mereka. Setelah 10 jam perbincangan berkaitan undang-undang dan tatacara keterangan di mahkamah serta peraturan berkaitan dengannya, saya percaya pelajar-pelajar tersebut sudah bersedia untuk hadir ke mahkamah.

Sebenarnya agak sukar, sebagaimana yang saya tulis sebelum ini; berbincang undang-undang dengan orang yang tidak mendapat latihan khusus dalam bidang ini. Apatahlagi sekiranya perbincangan berkait rapat dengan tatacara serta prosedur di mahkamah.

Soalan yang sering diutarakan selalunya "apa rasional undang-undang sedemikian rupa"? Sedangkan itulah rupanya undang-undang yang digubal dan diterima pakai di mahkamah. Hendak tidak hendak, ianya mesti diikuti. Samada suka atau tidak.

Kehadiran di mahkamah misalnya, adalah sesuatu yang taboo bagi sesetengah orang. Bahkan ada sebahagian peguam (rakan saya semestinya)yang kali terakhir menjejakkan kaki di mahkamah adalah semasa diterima masuk sebagai peguambela dan peguamcara dahulu. 10 tahun yang lampau. Manakala sebahagian yang lain, berusaha juga untuk hadir ke mahkamah kerana mengiringi pelatih dalam kamar mereka yang baru diterima masuk sebagai peguam.

Manakala bagi peguam yang hadir ke mahkamah sekalipun, walaupun hebat dalam pemeriksaan semula saksi; jarang yang berlapang dada apabila dipanggil sebagai saksi di mahkamah.

Jika anda ingat, hatta mantan PM kita, Dr. Mahathir sendiri berbagai afidavit diikrarnya untuk mengelak diri dipanggil sebagai saksi dalam kes DSAI.

Kerana itulah, bagi saya persedian minda adalah teramat penting bagi pelajar-pelajar bakal saksi pakar itu. Agar nanti keterangan yang diberi adalah keterangan yang benar dan tidak memihak. Serta boleh membantu mahkamah mencapai keputusan yang adil.

4 comments:

KakChik said...

Cerita pasal undang-undang dah mahkamah ni memang ada satu perasaan yang gerun. Teringat zaman Matrikulasi dulu ada sorang tutor telah dipaggil menjadi juri, beberapa hari dia demam sebab fobia. Macam kelakar je tapi itu kenyataan yang berlaku.

Nik Bahrum Bin Nik Abdullah said...

Zaman bila tu Kak Cik. Sistem juri tahun 80 lagi dah dihapuskan. Atau sebenarnya dia jadi saksi?

kbguy said...

kalau tak silap, kamu dah jadi haji kan ??

PuteraKe4 said...

Tahun bila tu seorang tutor dipangil jadi juri tu KakChik? Saja nak tanya...

Blog Widget by LinkWithin