Skip to main content

2 Tahun Majdi

Semalam 1 Mac 2009, Nik Ahmad Majdi cukup umur 2 tahun. Tidak ada majlis hari jadi; meniup lilin dan nyanyian ulang tahun untuk merayakannya, sebagaimana tradisi untuk kakak-kakak dan abangnya sebelum ini. Cuma kerana kebetulan ayah dan ummi ada masa - Ummi menggoreng meehun dan ayah rasa nak makan cheese cake - dapatlah merasa sedikit seorang.


2 tahun adalah waktu yang singkat sahaja. Mengikut syariat, 2 tahun adalah sekurang-kurangnya waktu anak-anak menyusui ibu. Wajib seorang ayah menyediakan nafkah untuk susu itu; samada dari tubuh ibunya, upah ataupun susu tin. Jelasnya, syariat meletakkan tanggungjawab itu ke atas si ayah walaupun jagaan anak berada di tangan ibu.

Mungkin saudara merasa pelik dengan catatan saya kali ini. Masakan seorang ayah akan mengabaikan tanggungjawab itu...sedemikian rupa... ?

Hakikatnya, tuntutan nafkah anaklah antara tuntutan yang paling banyak di mahkamah syariah di seluruh negara selepas berlakunya perceraian. Ramai yang beranggapan apabila putus hubungan dengan si ibu, tanggungjawab terhadap anaknya juga turut terputus. Sedangkan hakikatnya hubungan anak dan ayah tetap terjalin dari pandangan agama.

Nafkah terhadap anak -pakaian, makan minum, tempat tinggal, pendidikan- akan berterusan sehinggalah anak-anak boleh berdikari. Anak lelaki sudah selesai pendidikan dan bekerja manakala anak perempuan sehingga mereka berkahwin.

Dan antara tanggungjawabnya juga adalah menjadi wali perkahwinan anaknya.

Kerana itulah, antara kes-kes yang menjadi cemuhan saya adalah kes tuntutan anak dan nafkah. Bagi saya kes-kes seperti itu sepatutnya di selesaikan secara rundingan tanpa gangguan mana-mana pihak termasuk mertua dan keluarganya. Anak itu adalah anak mereka berdua. Tidak sepatutnya ada suara lain yang mengganggu proses rundingan tersebut.

Melainkan jika mendatangkan mudarat besar terhadap kebajikan anak-anak; "yang lain-lain sila jauhkan diri" sepatutnya menjadi selogan kes tuntutan anak dan nafkah di mahkamah.

Kerana itulah saya terkejut membaca berita ini. Akibat dari campurtangan keluarga.

Bilakah kisah seperti ini akan berakhir??? Saya tidak mempunyai jawapannya. Tapi itulah antara yang bermain difikiran saya, semasa menikmati cheese cake ulangtahun Majdi yang ke 2 semalam.

Comments

Anonymous said…
mesti majdi koho smart...
mace cik da koho come...
hehehe...
majdi..
majdi..
majdi...
niktkah said…
madji come supo cik kah...

Popular posts from this blog

Nikah Batin

Nikah adalah upacara agama. Ianya adalah sesuatu yang amat suci. Ia adalah permulaan untuk membentuk sebuah keluarga yang sempurna; ayah, ibu dan anak-anak. Lebih besar lagi, persemendaan hasil dari perkahwinan yang sah menjadi asas kepada wujudnya sebuah masyarakat yang berfungsi. Setiap ajaran agama di dunia - lebih-lebih lagi Islam - amat menitikberatkan soal nikah. Tidak cukup dengan pendaftaran sibil, pasangan dinikahkan juga mengikut tradisi masing-masing. Pasangan yang melanggar norma ini, dipandang jelek oleh masyarakat hatta oleh masyarakat barat yang terkenal dengan kemajuan kebendaan. Tapi hari ini, saya dikejutkan dengan berita ini - Nikah Batin - !!! Jika sebelum ini hanya pemberitaan khabar angin tentang nikah batin oleh beberapa ajaran tarikat sesat, tetapi hari ini sudah sampai di mahkamah; bertujuan untuk mengesahkan nikah tersebut. Ringkas sungguh nikahnya. Tidak perlu wali, jurunikah. Hanya bersaksi Allah sahaja. Saya tercari-cari juga dalam kitab-kitab muktabar ber

Kronologi Pemecatan Tun Salleh Abbas

• Tun Salleh Abbas di lantik sebagai Peguamcara Negara pada tahun 1963. • Semasa berumur 50, beliau dilantik sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan. • Ketua Hakim Negara Tun Suffian Hashim bersara pada tahun 1982 and beliau telah digantikan oleh Raja Azlan Shah. Raja Azlan kemudiannya dilantik sebagai Sultan Perak dua tahun kemudia. Tun Salleh kemudiannya dilantik sebagai Ketua Hakim Negara pada tahun 1984. • In 1987, pemilihan Agung Umno telah dijalankandan Tengku Razaleigh Hamzah telah mencabar Presiden Umno /Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad (sekarang Tun) sebagai Presiden. Beliau dijangkakan akan memenangi pertandingan tersebut. Begaimanapun, Dr Mahathir telah menang dan mengekalkan jawatan tersebut. • Kalangan penyokong Tengku Razaleigh tidak berpuas hati dengan kekalahan tersebut. Mereka membawanya ke Mahkamah untuk mendapatkan perintah bagi pemilihan semula. • Pada masa yang sama, Tun Salleh telah menegaskan dalam satu kenyataan umum berkenaan dengan hasrat untuk m

ULASAN RINGKAS LUHAM KELANTAN BERKAIT ISU ‘BEKAS BANDUAN’

1. Isu terkini berkait ‘bekas banduan’ yang dikatakan berpunca daripada ucapan Dato’ Setiausaha Agung PAS di Sandakan yang lebih kurangnya berbunyi “Ada seorang cita-cita jadi perdana menteri sangat. Keluar daripada penjara … Sebagai peguam kita tahu apabila seorang keluar daripada penjara status seumur hidup (nya) adalah (bekas) banduan”. 2. Beberapa individu mengecam ucapan tersebut. Ada yang mengatakan Taqiyuddin ib arat menghina raja. Dan ada pula yang mengatakan Taqiyuddin tidak bertanggungjawab. Malah beberapa laporan polis telah dibuat; kononnya mendesak agar pihak polis menyiasat ucapan tersebut. 3. Tidak jelas repot tersebut untuk apa. Mungkin sekadar laporan untuk pihak polis membuat siasatan yang mengaitkan presiden PKR dengan status bekas banduan (Utusan Online 13 Mei 2019). 4. Tetapi ulasan yang kelihatan agak profesional sedikit adalah bila ada yang mengaitkan ucapan itu dengan Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan kuasa pengampunan oleh Yang Di-