Skip to main content

Poligami

Saya tertarik hati membaca kisah Mohamed Nor Bin Awang yang membuat permohonan berpoligami di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu minggu lepas. Permohonannya bukan sebarang permohonan kerana beliau sudahpun mempunyai isteri seramai 3 orang. Kata orang nak cukupkan kouta.

Saya ucapkan syabas kepada Mohamed. Tapi bukan kerana berjaya kahwin 3 dalam satu masa dan bercadang untuk tambah satu lagi. Bukan!!! Ucapan syabas dan tahniah kepada beliau adalah kerana beliau percaya serta menyerahkan diri kepada bidangkuasa mahkamah yang akan menentukan samada beliau layak atau tidak untuk berkahwin lagi. Bukan macam sesetengah orang lain yang berkahwin macam pencuri sahaja.

Sebenarnya isu poligami termasuk di bawah bidangkuasa mahakamah syariah di negeri masing-masing. Bertentangan dengan kefahaman awam, tandatangan isteri sedia ada bukanlah pra-syarat untuk berkahwin lagi. Mahkamah akan melihat kepada berbagai faktor lain.

Umpamanya di negeri Kelantan, permohonan untuk berpoligami mengikut seksyen 23(4) Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam 2002 hendaklah:
  1. menyatakan alasan-alasan mengapa perkahwinan yang dicadangkan itu perlu;
  2. pendapatan pemohon;
  3. butir-butir komitmen serta kewajipan tanggungan kewangan;
  4. bilangan tanggungan termasuk bakal isteri; dan
  5. samada izin atau pandangan isteri sedia ada telah diperolehi atau tidak.
Apabila menerima permohonan tersebut mahkamah akan memanggil pemohon, isteri sedia ada, bakal isteri dan wali ataupun mana-mana orang yang difikirkan perlu untuk memberi pandangan berkenaan dengan perkahwinan yang dicadangkan.

Mengikut seksyen yang sama, mahkamah hanya akan memberi kebenaran jika ianya berpuas hati:
  1. bahawa perkahwinan yang dicadangkan itu patut atau perlu memandangkan antara lain keuzuran jasmani atau rohani;
  2. bahawa pemohon mempunyai kemampuan untuk menaggung semua isteri dan tangungannya termasuk bakal isteri;
  3. bahawa pemohon berupaya memberi layanan adil kepada semua isteri' dan
  4. bahawa perkahwinan yang dicadangkan tidak akan menyebabkan darar syari'e kepada isteri sedia ada.
Satu isu yang menarik dan sepatutnya diambil perhatian oleh isteri sedia adalah adalah berkenaan dengan harta sepencarian di mana peruntukan undang-undang juga menyebut bahawa mahkamah juga berkuasa untuk memerintahkan supaya harta sepencarian dibahagi antara mereka. Ia adalah untuk mengelakkan tuntutan bertindih sekiranya timbul masalah dengan isteri baru nanti.

Melihat kepada peruntukan-peruntukan yang ada itulah, saya percaya ramai yang berkahwin secara senyap-senyap. Tambahan pula dendanya hanyalah sekelumit jika dibandingkan dengan peruntukan membahagikan harta. Seksyen 124 hanya memperuntukkan denda tidak lebih RM1000 atau penjara tidak lebih 6 bulan atau kedua-duanya sekali.

Tambahan pula jarang mahkamah mengenakan hukuman penjara. Kebiasaanya hanyalah denda sebanyak RM400 - RM600 sahaja. Sambil pejam mata aje kata orang. Sebab itulah ramai yang kahwin senyap-senyap. Bukan macam Abang Mat kite.

Comments

Popular posts from this blog

Nikah Batin

Nikah adalah upacara agama. Ianya adalah sesuatu yang amat suci. Ia adalah permulaan untuk membentuk sebuah keluarga yang sempurna; ayah, ibu dan anak-anak. Lebih besar lagi, persemendaan hasil dari perkahwinan yang sah menjadi asas kepada wujudnya sebuah masyarakat yang berfungsi. Setiap ajaran agama di dunia - lebih-lebih lagi Islam - amat menitikberatkan soal nikah. Tidak cukup dengan pendaftaran sibil, pasangan dinikahkan juga mengikut tradisi masing-masing. Pasangan yang melanggar norma ini, dipandang jelek oleh masyarakat hatta oleh masyarakat barat yang terkenal dengan kemajuan kebendaan. Tapi hari ini, saya dikejutkan dengan berita ini - Nikah Batin - !!! Jika sebelum ini hanya pemberitaan khabar angin tentang nikah batin oleh beberapa ajaran tarikat sesat, tetapi hari ini sudah sampai di mahkamah; bertujuan untuk mengesahkan nikah tersebut. Ringkas sungguh nikahnya. Tidak perlu wali, jurunikah. Hanya bersaksi Allah sahaja. Saya tercari-cari juga dalam kitab-kitab muktabar ber

Kronologi Pemecatan Tun Salleh Abbas

• Tun Salleh Abbas di lantik sebagai Peguamcara Negara pada tahun 1963. • Semasa berumur 50, beliau dilantik sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan. • Ketua Hakim Negara Tun Suffian Hashim bersara pada tahun 1982 and beliau telah digantikan oleh Raja Azlan Shah. Raja Azlan kemudiannya dilantik sebagai Sultan Perak dua tahun kemudia. Tun Salleh kemudiannya dilantik sebagai Ketua Hakim Negara pada tahun 1984. • In 1987, pemilihan Agung Umno telah dijalankandan Tengku Razaleigh Hamzah telah mencabar Presiden Umno /Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad (sekarang Tun) sebagai Presiden. Beliau dijangkakan akan memenangi pertandingan tersebut. Begaimanapun, Dr Mahathir telah menang dan mengekalkan jawatan tersebut. • Kalangan penyokong Tengku Razaleigh tidak berpuas hati dengan kekalahan tersebut. Mereka membawanya ke Mahkamah untuk mendapatkan perintah bagi pemilihan semula. • Pada masa yang sama, Tun Salleh telah menegaskan dalam satu kenyataan umum berkenaan dengan hasrat untuk m

ULASAN RINGKAS LUHAM KELANTAN BERKAIT ISU ‘BEKAS BANDUAN’

1. Isu terkini berkait ‘bekas banduan’ yang dikatakan berpunca daripada ucapan Dato’ Setiausaha Agung PAS di Sandakan yang lebih kurangnya berbunyi “Ada seorang cita-cita jadi perdana menteri sangat. Keluar daripada penjara … Sebagai peguam kita tahu apabila seorang keluar daripada penjara status seumur hidup (nya) adalah (bekas) banduan”. 2. Beberapa individu mengecam ucapan tersebut. Ada yang mengatakan Taqiyuddin ib arat menghina raja. Dan ada pula yang mengatakan Taqiyuddin tidak bertanggungjawab. Malah beberapa laporan polis telah dibuat; kononnya mendesak agar pihak polis menyiasat ucapan tersebut. 3. Tidak jelas repot tersebut untuk apa. Mungkin sekadar laporan untuk pihak polis membuat siasatan yang mengaitkan presiden PKR dengan status bekas banduan (Utusan Online 13 Mei 2019). 4. Tetapi ulasan yang kelihatan agak profesional sedikit adalah bila ada yang mengaitkan ucapan itu dengan Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan kuasa pengampunan oleh Yang Di-