Skip to main content

Politik

Jika pembaca telah meneliti catatan saya sebelum ini, tentu ramai yang dah tahu saya ada terlibat dalam politik kepartian. O.K. saya mengaku saya dah terlibat dalam politik kepartian ni sepanjang hidup saya. Seingat saya masa darjah dua dulu saya dah ada kefahaman politik. Saya dah tahu apa erti kempen, poster, bangsal panas dan sebagainya ketika itu.


Apatah lagi sekarang.


Walaupun tak banyak, adalah juga jawatan yang saya pegang dalam politik ni. Dari cawangan sampailah ke peringkat negeri. Jawatan pusat saja saya tak pernah pegang. Seingat saya semasa sekolah, universiti, bekerja; tidak ada satu haripun hidup saya kosong dari politik.

Kerana itulah, saya termanggu-manggu sekejap apabila ada seorang kenalan bertanyakan tentang cita-cita saya dalam politik. Saya tanya balik apa maksudnya. Beliau jawab apa-apa sajalah yang berkaitan.

Macammana saya nak jawab ye? Baiklah saya jawab sebagaimana pengalaman yang pernah saya alami.

Tahun 1992, semasa saya di tahun 2 Matriukulasi UIA, di ambang pilihanraya kampus, sahabat saya bertanyakan samada saya berminat untuk menjadi calun mewakili HI. Tanpa berfikir terus saya jawab tidak. Noktah di situ. Kemudiannya pada tahun tersebut saya dipilih sebagai Presiden Majlis Perwakilan Kolej UIA; tanpa pertandingan.

Seterusnya pada tahun 1994 (satu tahun penuh tribulasi di UIA), sekali lagi saya ditanya dan jawapan saya tetap sama. Saya tidak akan bertanding. Sessi 1995/1996 saya dilantik sebagai Ketua Musyrif Kolej Abu Bakar dan sekaligus menjawat Presiden Majlis Perwakilan Kolej termasuk di Gombak. Juga tanpa pertandingan.

Selepas habis belajar, saya balik ke tempat asal. Menetap, berkahwin dan bekerja. Tapak saya di Pengkalan Chepa. Orang kata kubu terkuat Islam di dunia. Saya dilantik pada tahun 1997 sebagai AJK dewan pemuda Pas kawasan. Kekallah saya di situ sehingga tahun 2007.

Tahun 2007 adalah tahun pemilihan. Beberapa cawangan mencadangkan nama saya sebagai Timbalan Ketua Dewan pemuda disamping nama lain. Sehari sebelum pemilihan, Setiausaha dewan bertanyakan saya samada mahu bertanding atau tidak. Jawapan saya "Jika nak ambillah. Saya tidak berminat". Full stop.

Demikianlah jawapan saya untuk yang bertanya tentang cita-cita saya dalam politik. Politik adalah darah daging saya. Mencari makan dengan politik bukan cara saya. "Politik O.K. Politiking K.O".

Jangan bimbang dengan saya. Saya tidak akan merampas kedudukan "anda".

Comments

Popular posts from this blog

Nikah Batin

Nikah adalah upacara agama. Ianya adalah sesuatu yang amat suci. Ia adalah permulaan untuk membentuk sebuah keluarga yang sempurna; ayah, ibu dan anak-anak. Lebih besar lagi, persemendaan hasil dari perkahwinan yang sah menjadi asas kepada wujudnya sebuah masyarakat yang berfungsi. Setiap ajaran agama di dunia - lebih-lebih lagi Islam - amat menitikberatkan soal nikah. Tidak cukup dengan pendaftaran sibil, pasangan dinikahkan juga mengikut tradisi masing-masing. Pasangan yang melanggar norma ini, dipandang jelek oleh masyarakat hatta oleh masyarakat barat yang terkenal dengan kemajuan kebendaan. Tapi hari ini, saya dikejutkan dengan berita ini - Nikah Batin - !!! Jika sebelum ini hanya pemberitaan khabar angin tentang nikah batin oleh beberapa ajaran tarikat sesat, tetapi hari ini sudah sampai di mahkamah; bertujuan untuk mengesahkan nikah tersebut. Ringkas sungguh nikahnya. Tidak perlu wali, jurunikah. Hanya bersaksi Allah sahaja. Saya tercari-cari juga dalam kitab-kitab muktabar ber

Kronologi Pemecatan Tun Salleh Abbas

• Tun Salleh Abbas di lantik sebagai Peguamcara Negara pada tahun 1963. • Semasa berumur 50, beliau dilantik sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan. • Ketua Hakim Negara Tun Suffian Hashim bersara pada tahun 1982 and beliau telah digantikan oleh Raja Azlan Shah. Raja Azlan kemudiannya dilantik sebagai Sultan Perak dua tahun kemudia. Tun Salleh kemudiannya dilantik sebagai Ketua Hakim Negara pada tahun 1984. • In 1987, pemilihan Agung Umno telah dijalankandan Tengku Razaleigh Hamzah telah mencabar Presiden Umno /Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad (sekarang Tun) sebagai Presiden. Beliau dijangkakan akan memenangi pertandingan tersebut. Begaimanapun, Dr Mahathir telah menang dan mengekalkan jawatan tersebut. • Kalangan penyokong Tengku Razaleigh tidak berpuas hati dengan kekalahan tersebut. Mereka membawanya ke Mahkamah untuk mendapatkan perintah bagi pemilihan semula. • Pada masa yang sama, Tun Salleh telah menegaskan dalam satu kenyataan umum berkenaan dengan hasrat untuk m

ULASAN RINGKAS LUHAM KELANTAN BERKAIT ISU ‘BEKAS BANDUAN’

1. Isu terkini berkait ‘bekas banduan’ yang dikatakan berpunca daripada ucapan Dato’ Setiausaha Agung PAS di Sandakan yang lebih kurangnya berbunyi “Ada seorang cita-cita jadi perdana menteri sangat. Keluar daripada penjara … Sebagai peguam kita tahu apabila seorang keluar daripada penjara status seumur hidup (nya) adalah (bekas) banduan”. 2. Beberapa individu mengecam ucapan tersebut. Ada yang mengatakan Taqiyuddin ib arat menghina raja. Dan ada pula yang mengatakan Taqiyuddin tidak bertanggungjawab. Malah beberapa laporan polis telah dibuat; kononnya mendesak agar pihak polis menyiasat ucapan tersebut. 3. Tidak jelas repot tersebut untuk apa. Mungkin sekadar laporan untuk pihak polis membuat siasatan yang mengaitkan presiden PKR dengan status bekas banduan (Utusan Online 13 Mei 2019). 4. Tetapi ulasan yang kelihatan agak profesional sedikit adalah bila ada yang mengaitkan ucapan itu dengan Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan kuasa pengampunan oleh Yang Di-