Skip to main content

'Fitna'

Memorandum Dewan Pemuda PAS Pusat:

We, the Central Youth Council of Islamic Party of Malaysia (PAS), firmly express our deepest resentment over the production of offensively anti-Islam film "Fitna" by Dutch MP Geert Wilders.

We strongly condemn the airing of the film and demand immediate action by the producer to retrieve the film from public domain. The film is clearly an insult to Islam and maliciously misleads viewers of the true pictures of Islam. As constantly promoted by those anti-Islam ignorant propagators, the film tries to link Islam with terrorism. We would like to firmly reiterates here that Islam do not condone any form of terrorism as we believe that violence begets further violence. Islam principally and fundamentally opposes any form of violence, transgressions and any form of terrorism.

The release of the film is totally unacceptable and irresponsible which shall not be granted justification under the freedom of expression. We warn the Dutch government that it would create unnecessary tense and invite vengeance from Muslim community throughout the world. We regret that the Dutch government has failed to prevent the producer as the news of his intention was made public before.

We look at this unwanted provocation as another encumbrance in creating better environment for peace and stability in the world. The Dutch leader should have been more responsible in participating in the harmonization of the true meaning of Islam particularly in Europe and the world at large. To signify our protest, we strongly urge Muslims all over the world to boycott all Dutch products effective immediately. We hope the protests by Muslims all around the world can be taken as our disapproval against any insult and attempts to deceive the world of the true picture of Islam.

Comments

Anonymous said…
Berikut adalah terjemahan bebas memo tersebut:

Dewan Pemuda PAS Pusat menyatakan kekesalan yang amat sangat terhadap penerbitan filem anti-Islam “Fitna” oleh Geert Wilders, Ahli Parlimen Belanda.

Kami mengutuk penyiaran filem berkenaan dan menuntut agar penerbit filem berkenaan menarik penyiarannya dari tayangan umum dengan kadar segera. Filem tersebut secara jelas satu penghinaan terhadap agama Islam serta berniat jahat memesong penuntut daripada ajaran Islam yang sebenar. Sebagaimana yang selalu dimomok-momokkan oleh glolongan anti Islam, filem tersebut cuba mengaitkan Islam dengan keganasan. Kami menegaskan bahawa Islam selamanya tidak pernah menaja sebarang bentuk keganasan. Kami percaya keganasan hanya akan menghasilkan keganasan yang lain. Secara perinsipnya Islam menentang segala bentuk keganasan.

Penyiaran Filem berkenan tidak boleh diterima. Ia merupakan satu tidakan tidak bertanggungjawab yang tidak boleh dijustifikasikan dengan kebebasan bersuara. Kami memberi amaran kepada kerajaan Belanda bahawa filem berkenaan akan menimbulkan keresahan yang tidak berpatutan serta akan menyebabkan pembalasan daripada masyarakat Islam sedunia. Kami kesal kerana kerajaan Belanda telah gagal untuk menghalang penerbitannya sekalipun berita penerbitannya telah diumumkan sebelum ini.

Kami melihat perkara ini sebagai halangan kearah kestabilan dan keharmonian masyarakat dunia. Pemimpin Belanda sepatutnya lebih bertanggungjawab untuk dalam bersama-sama menyebarkan ajaran Islam yang sebenar khususnya ke seluruh Eropah dan dunia amnya. Bagi menunjukkan bantahan, kami menyeru masarakat Islam seluruh dunia untuk memulaukan semua barangan keluaran Belanda dengan kadar segera. Kami berharap bantahan yang ditunjukkan oleh masyarakat Islam sedunia boleh dianggap sebagai bantahan kami terhadap segala cemuhan dan cubaan untuk menipu dunia dari ajaran Islam sebenar.
Anonymous said…
Pok Nik, kawe ada di KB pada 19 & 20 April ni. Hello ko kawe no. 012 2146875.

Popular posts from this blog

Nikah Batin

Nikah adalah upacara agama. Ianya adalah sesuatu yang amat suci. Ia adalah permulaan untuk membentuk sebuah keluarga yang sempurna; ayah, ibu dan anak-anak. Lebih besar lagi, persemendaan hasil dari perkahwinan yang sah menjadi asas kepada wujudnya sebuah masyarakat yang berfungsi. Setiap ajaran agama di dunia - lebih-lebih lagi Islam - amat menitikberatkan soal nikah. Tidak cukup dengan pendaftaran sibil, pasangan dinikahkan juga mengikut tradisi masing-masing. Pasangan yang melanggar norma ini, dipandang jelek oleh masyarakat hatta oleh masyarakat barat yang terkenal dengan kemajuan kebendaan. Tapi hari ini, saya dikejutkan dengan berita ini - Nikah Batin - !!! Jika sebelum ini hanya pemberitaan khabar angin tentang nikah batin oleh beberapa ajaran tarikat sesat, tetapi hari ini sudah sampai di mahkamah; bertujuan untuk mengesahkan nikah tersebut. Ringkas sungguh nikahnya. Tidak perlu wali, jurunikah. Hanya bersaksi Allah sahaja. Saya tercari-cari juga dalam kitab-kitab muktabar ber

Kronologi Pemecatan Tun Salleh Abbas

• Tun Salleh Abbas di lantik sebagai Peguamcara Negara pada tahun 1963. • Semasa berumur 50, beliau dilantik sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan. • Ketua Hakim Negara Tun Suffian Hashim bersara pada tahun 1982 and beliau telah digantikan oleh Raja Azlan Shah. Raja Azlan kemudiannya dilantik sebagai Sultan Perak dua tahun kemudia. Tun Salleh kemudiannya dilantik sebagai Ketua Hakim Negara pada tahun 1984. • In 1987, pemilihan Agung Umno telah dijalankandan Tengku Razaleigh Hamzah telah mencabar Presiden Umno /Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad (sekarang Tun) sebagai Presiden. Beliau dijangkakan akan memenangi pertandingan tersebut. Begaimanapun, Dr Mahathir telah menang dan mengekalkan jawatan tersebut. • Kalangan penyokong Tengku Razaleigh tidak berpuas hati dengan kekalahan tersebut. Mereka membawanya ke Mahkamah untuk mendapatkan perintah bagi pemilihan semula. • Pada masa yang sama, Tun Salleh telah menegaskan dalam satu kenyataan umum berkenaan dengan hasrat untuk m

ULASAN RINGKAS LUHAM KELANTAN BERKAIT ISU ‘BEKAS BANDUAN’

1. Isu terkini berkait ‘bekas banduan’ yang dikatakan berpunca daripada ucapan Dato’ Setiausaha Agung PAS di Sandakan yang lebih kurangnya berbunyi “Ada seorang cita-cita jadi perdana menteri sangat. Keluar daripada penjara … Sebagai peguam kita tahu apabila seorang keluar daripada penjara status seumur hidup (nya) adalah (bekas) banduan”. 2. Beberapa individu mengecam ucapan tersebut. Ada yang mengatakan Taqiyuddin ib arat menghina raja. Dan ada pula yang mengatakan Taqiyuddin tidak bertanggungjawab. Malah beberapa laporan polis telah dibuat; kononnya mendesak agar pihak polis menyiasat ucapan tersebut. 3. Tidak jelas repot tersebut untuk apa. Mungkin sekadar laporan untuk pihak polis membuat siasatan yang mengaitkan presiden PKR dengan status bekas banduan (Utusan Online 13 Mei 2019). 4. Tetapi ulasan yang kelihatan agak profesional sedikit adalah bila ada yang mengaitkan ucapan itu dengan Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan kuasa pengampunan oleh Yang Di-