20.8.08

Mabukkah Orang Ini?

Soalan ini saya tujukan kepada seorang penulis terkenal. Yang ada blog sendiri. Dan yang sepatutnya faham tentang sensitiviti rakyat terutamanya dalam hal agama.

Penulis blog yang saya maksudkan itu adalah orang ini. Dia menulis berkenaan kekecewaannya di atas pembatalan Konsert Avril Lavigne yang dijadualkan dua hari sebelum sambutan merdeka sebagaimana petikan arahan dari kerajaan yang dipetiknya.

Bagi saya nak tulis apa pun berkenaan dengan konsert tersebut, tulislah. Samada nak sentuh berkenaan kesesuaiannya dengan budaya, perpaduan, keseniaan dan warisan Malaysia; silakan!!! Tapi apabila dia sudah sentuh berkenaan dengan agama, apatahlagi dalam bentuk menghina. Dia memang kurang ajar.

Ayat-ayat terakhirnya memang celupar, "Maybe we should learn to wear the turbans and learn how to ride camels from now. Remember, Hadi is the PM in waiting." Saya ingin bertanya apa kaitan dan apa niat dia menulis begitu yang mengaitkan bantahan terhadap konsert dengan pemakaian serban ataupun menunggang unta.

Melainkan satu kenyataan yang menghina.

Saya percaya ini bukanlah kali pertama dia menulis perkara seumpamanya. Dan nampaknya tulisan-tulisan seumpama itu akan terus dikeluarkan kerana tidak ada tindakan dari pihak yang berwajib.

Atau adakah tulisannya itu dapat dimaafkan atas alasan mabuk?

No comments:

Blog Widget by LinkWithin