27.8.08

Roda Anwar Yang Berputar

Sejak kecil saya minat sejarah. Sepanjang hidup saya matapelajaran sejarah adalah subjek yang paling saya minat. Kuliah Maghrib saya yang satu-satu itupun sejak sepuluh tahun dahulu berkaitan sejarah walaupun namanya 'sirah'.

Sejarah jugalah yang memungkinkan saya menguasai bidang undang-undang. Bagi saya sejarah akan sentiasa "repeat itself" dan setiap yang berlaku adalah ibarat roda; sentiasa berputar. Sehari berada di bawah, bersentuhan dengan lecah, najis dan tanah. Dan pada ketika yang lain tentunya akan berada di atas pula.

Dan nampaknya begitulah roda sejarah DS Anwar Ibrahim. 10 tahun yang lampau beliau telah dihina dan diperlakukan sebegitu rupa. Dari seorang bekas timbalan perdana menteri beliau diheret ke penjara, terpukul hina dengan tuduhan yang amat jijik. Kawan-kawan yang ramai menjauhkan diri. Dan ramai yang meramalkan putaran rodanya akan berakhir di situ.

Tapi memang 'Sunnah' Allah. Yang hina tidak selamanya hina dan yang di atas tidak selamanya begitu. Yang hina akan bertukar mulia; ia akan tetap berterusan selagi roda sejarah berputar.

Natijahnya? Semalam kita telah dapat melihat. Sirih telah pulang ke ganggang. Belut telah pulang ke lubuk. DS Anwar mengenggam kembali haknya yang dirampas 10 tahun dahulu. Cuma kali ini atas nama Pakatan Rakyat. Esok beliau akan kembali ke Parlimen untuk berhadapan secara peribadi dengan musuh-musuh politiknya dan mengetuai anggota Pakatan Rakyat.

Ayuh.. Datuk Seri!!! Gunakan peluang yang ada itu untuk melaksanakan sumpah keramatmu. Gunakan kesempatan itu untuk membawa perubahan ke arah Malaysia yang lebih gemilang. Jadikan kemenangan rakyat semalam sebagai hadiah hari kemerdekaan yang paling bermakna. Jangan disia-siakan harapan kami semua.

Kerana Datok Seri, roda akan tetap berputar. Sejarah akan tetap berulang. Kami tidak mahu melihat Dato Seri sebagaimana "10 tahun" sebelum 10 tahun yang lampau.

2 comments:

kbguy said...

hi.. just dropping by to read your blog.

sangkidal said...

Happy Ramadhan Al-Mubarak.

I'm sure our family are happy like usual when celebrating the holy month.

Blog Widget by LinkWithin