Skip to main content

Olimpik 2008 Menutup Tirai

Dengan penyerahan bendera Olimpik kepada wakil bandaraya London semalam maka berakhirlah sudah Olimpik edisi 2008. Menunggu untuk bertemu lagi di kota London dengan debaran memecahkan rekod ciptaan manusia hebat. Juga untuk menguji samada penguasaan China mengatasi USA, Rusia dan kuasa-kuasa besar sukan lain adalah kerana kehebatan mereka ataupun kerana medannya di kampung halaman sendiri.

Dengan berakhirnya Olimpik 2008 juga, kita dapat melihat rendah tingginya kemampuan ahli sukan kita berhadapan dengan atlet lain samada dari segi jasmani dan rohani. Apa yang pasti 'kejayaan' membawa pulang sebutir pingat berkilau perak seakan tidak memadai dengan jutaan ringgit yang telah dihabiskan sebelum ini.

Rata-rata masyarakat kita membincangkan keharusan anugerah 'Datuk' kepada Chong Wei serta hadiah RM300,000 dan pencen RM3000 sebulan kepadanya; tanpa memikirkan kekecewaan rakyat menyaksikan betapa mudahnya beliau menyerah pada perlawanan akhir badminton sedangkan harapan rakyat seramai 27 juta terletak di atas bahunya.

Perak yang dihadiahkan itu hanyalah sekadar menyamai rekod Olimpik kita sebelum ini.

Bagaimanapun, secara peribadi saya mengucapkan tahniah kepada Datuk Chong Wei yang berjaya juga meletakkan Malaysia dalam senarai penerima pingat. Dan tentunya, sebagaimana keluhan saya sebelum ini tahniah yang serupa saya tujukan kepada sifu badminton negara Misbun Haji Sidek yang akan menerima gelaran Datuk dari negeri Melaka (Melaka pun Melaka...lah....).

Semoga anugerah-anugerah itu akan menyemarakkan lagi khidmat bakti untuk negara.

Dalam pada itu saya terfikir juga satu perkara. Iaitu kemungkinan besar kita akan kempunan dalam berlawan menggunakan tenaga kerana faktor tubuh rakyat kita yang sedikit kecil jika dibandingkan dengan atlet-atlet luar. Tetapi dalam permainan yang melibatkan emosi dan pemikiran seperti memanah, menembak, boling dan sebagainya kita tentu saja dapat bersaing dengan mereka kerana otak manusia diciptakan tuhan sama sahaja.

Apa kata kalau kerajaan mula mengkaji potensi otak atlet kita sebelum membuat pilihan samada nak hantar atau tidak mereka bertanding di luar negara. Tentu ada perubahan.

Comments

Popular posts from this blog

Nikah Batin

Nikah adalah upacara agama. Ianya adalah sesuatu yang amat suci. Ia adalah permulaan untuk membentuk sebuah keluarga yang sempurna; ayah, ibu dan anak-anak. Lebih besar lagi, persemendaan hasil dari perkahwinan yang sah menjadi asas kepada wujudnya sebuah masyarakat yang berfungsi. Setiap ajaran agama di dunia - lebih-lebih lagi Islam - amat menitikberatkan soal nikah. Tidak cukup dengan pendaftaran sibil, pasangan dinikahkan juga mengikut tradisi masing-masing. Pasangan yang melanggar norma ini, dipandang jelek oleh masyarakat hatta oleh masyarakat barat yang terkenal dengan kemajuan kebendaan. Tapi hari ini, saya dikejutkan dengan berita ini - Nikah Batin - !!! Jika sebelum ini hanya pemberitaan khabar angin tentang nikah batin oleh beberapa ajaran tarikat sesat, tetapi hari ini sudah sampai di mahkamah; bertujuan untuk mengesahkan nikah tersebut. Ringkas sungguh nikahnya. Tidak perlu wali, jurunikah. Hanya bersaksi Allah sahaja. Saya tercari-cari juga dalam kitab-kitab muktabar ber

Kronologi Pemecatan Tun Salleh Abbas

• Tun Salleh Abbas di lantik sebagai Peguamcara Negara pada tahun 1963. • Semasa berumur 50, beliau dilantik sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan. • Ketua Hakim Negara Tun Suffian Hashim bersara pada tahun 1982 and beliau telah digantikan oleh Raja Azlan Shah. Raja Azlan kemudiannya dilantik sebagai Sultan Perak dua tahun kemudia. Tun Salleh kemudiannya dilantik sebagai Ketua Hakim Negara pada tahun 1984. • In 1987, pemilihan Agung Umno telah dijalankandan Tengku Razaleigh Hamzah telah mencabar Presiden Umno /Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad (sekarang Tun) sebagai Presiden. Beliau dijangkakan akan memenangi pertandingan tersebut. Begaimanapun, Dr Mahathir telah menang dan mengekalkan jawatan tersebut. • Kalangan penyokong Tengku Razaleigh tidak berpuas hati dengan kekalahan tersebut. Mereka membawanya ke Mahkamah untuk mendapatkan perintah bagi pemilihan semula. • Pada masa yang sama, Tun Salleh telah menegaskan dalam satu kenyataan umum berkenaan dengan hasrat untuk m

ULASAN RINGKAS LUHAM KELANTAN BERKAIT ISU ‘BEKAS BANDUAN’

1. Isu terkini berkait ‘bekas banduan’ yang dikatakan berpunca daripada ucapan Dato’ Setiausaha Agung PAS di Sandakan yang lebih kurangnya berbunyi “Ada seorang cita-cita jadi perdana menteri sangat. Keluar daripada penjara … Sebagai peguam kita tahu apabila seorang keluar daripada penjara status seumur hidup (nya) adalah (bekas) banduan”. 2. Beberapa individu mengecam ucapan tersebut. Ada yang mengatakan Taqiyuddin ib arat menghina raja. Dan ada pula yang mengatakan Taqiyuddin tidak bertanggungjawab. Malah beberapa laporan polis telah dibuat; kononnya mendesak agar pihak polis menyiasat ucapan tersebut. 3. Tidak jelas repot tersebut untuk apa. Mungkin sekadar laporan untuk pihak polis membuat siasatan yang mengaitkan presiden PKR dengan status bekas banduan (Utusan Online 13 Mei 2019). 4. Tetapi ulasan yang kelihatan agak profesional sedikit adalah bila ada yang mengaitkan ucapan itu dengan Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan kuasa pengampunan oleh Yang Di-