21.7.08

Dah Lupa Ke? Masih Berseronok?

Kita telah meninggalkan perang PRU12 lebih kurang 4 bulan yang lalu. Kalau tidak ada aral bahaya, mengikut kiraan perlembagaan, dalam 4 tahun setengah lagi kita akan berhadapan pula dengan PRU 13.

Mungkin ramai yang melihat ianya masih jauh. Suasana sekarang adalah untuk meraikan kemenangan. Atau untuk bermain politik. Sehingga kita lupa 4 tahun setengah tetap akan datang. Pejam celik pejam celik, kita sudah tidak mempunyai masa yang cukup lagi.

Apa yang ingin saya sentuh adalah berkenaan dengan berita ini. Saya tidak nampak di mana-mana hatta sebaran rasmi parti pun menyentuh perkara ini. Sedangkan isu daftar pemilih adalah isu yang penting. Dan antara yang terpenting. Jika sebelum ini kita sanggup menghabiskan wang yang bukan sedikit untuk urusan daftar dan bantah; dan kita telah berjaya dalam PRU 12 lantaran itu.

Apakah kita tidak mengambil pengajaran PRU11, sehingga kerajaan Islam Kelantan dibezakan dengan 1 kerusi sahaja antara memerintah dan tidak, baru kita termengadah?

Lebih dari itu saya merasakan urusan tindakan DUN sepatutnya terus dihidupkan. Apa yang saya perhatikan, banyak majlis tindakan dun di seluruh negara, seakan terlupa hatta untuk mengadakan majlis "post mortem" apatahlagi membuat penyusunan semula jentera bagi menghadapi pilihanraya akan datang.

Sedangkan ianya tetap akan datang selagi negara mengamalkan demokrasi berperlembagaan.

Tak salah merasa seronok. Nak bermuzakarah, berbincang atau bertemu? Silakan. Tapi jentera parti dilupa jangan!!

Nota: Nak memerintah kena gentlemen. Bukan kerana lompat melompat.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin