Jika betullah sebagaimana kenyataan Datuk Ian HC Chin, Hakim Mahkamah Tinggi Sibu semalam sebelum memulakan kes petisyen Pilihanraya Parlimen Sarikei bahawa mantan Perdana Menteri pernah membuat ancaman untuk memecat hakim jika penghakiman tidak berpihak kepada kerajaan. Dan jika betul dakwaan Bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Shaik Daud Ismail bahawa beliau mengetahui ada rakan setugasnya merungut kerana diganggu 'orang politik' dalam urusan kehakiman; maka saya merasakan sudah sampai masanya kerajaan melaksanakan sepenuhnya gagasan reformasi badan kehakiman negara.
Sebagaimana yang pernah saya tulis sebelum ini, badan kehakiman adalah sebuah badan yang tersendiri serta berkuasa untuk menjalan tugasannya dibawah kuasa perlembagaan, maka tidak sayugia sebuah badan yang begitu hebat, boleh diperkotak-katik dan dimanipulasi oleh elemen lain kerajaan khususnya eksekutif.
Tapi hakikatnya itulah yang berlaku; bermula dengan krisis kehakiman 1988 dengan pemecatan ketua hakim negara, pendedahan Hakim Datuk Muhammad Kamil Awang dan kes video klip Linggam (sekadar menyebut beberapa kes), menunjukkan bahawa krisis kehakiman negara berada pada tahap yang amat meruncing sekali.
Dakwaan terbaru tersebut, seharusnya ditangani segera. Ia adalah dakwaan rasmi yang dibuat oleh seorang hakim dalam sebuah prosiding kehakiman. Cubaan mengatur keputusan kes terutamanya yang melibatkan kerajaan adalah keputusan bacul dan terkutuk.
Saya percaya, selain pendedahan terbaru ini, terdapat banyak lagi 'bangkai-bangkai gajah' yang ditutup dengan nyiru, menanti masa untuk membusuk.
Sesuatu harus dilakukan untuk mengembalikan sistem kehakiman negara ke tempat asalnya. Sekurang-kurangnya perlu ada yang berani untuk mendedahkannya sebagaimana Hakim Datuk Ian tersebut.
Nota keterangan prosiding tersebut boleh diikuti di sini: http://www.malaysiakini.com/doc/Notes_of_proceedings.pdf
Sebagaimana yang pernah saya tulis sebelum ini, badan kehakiman adalah sebuah badan yang tersendiri serta berkuasa untuk menjalan tugasannya dibawah kuasa perlembagaan, maka tidak sayugia sebuah badan yang begitu hebat, boleh diperkotak-katik dan dimanipulasi oleh elemen lain kerajaan khususnya eksekutif.
Tapi hakikatnya itulah yang berlaku; bermula dengan krisis kehakiman 1988 dengan pemecatan ketua hakim negara, pendedahan Hakim Datuk Muhammad Kamil Awang dan kes video klip Linggam (sekadar menyebut beberapa kes), menunjukkan bahawa krisis kehakiman negara berada pada tahap yang amat meruncing sekali.
Dakwaan terbaru tersebut, seharusnya ditangani segera. Ia adalah dakwaan rasmi yang dibuat oleh seorang hakim dalam sebuah prosiding kehakiman. Cubaan mengatur keputusan kes terutamanya yang melibatkan kerajaan adalah keputusan bacul dan terkutuk.
Saya percaya, selain pendedahan terbaru ini, terdapat banyak lagi 'bangkai-bangkai gajah' yang ditutup dengan nyiru, menanti masa untuk membusuk.
Sesuatu harus dilakukan untuk mengembalikan sistem kehakiman negara ke tempat asalnya. Sekurang-kurangnya perlu ada yang berani untuk mendedahkannya sebagaimana Hakim Datuk Ian tersebut.
Nota keterangan prosiding tersebut boleh diikuti di sini: http://www.malaysiakini.com/doc/Notes_of_proceedings.pdf
Comments