Skip to main content

MPKB BRI :Porah TV3 Dan Bernama...

...hari ini. Tak percaya sila baca petikan beritanya di bawah:
June 23, 2008 20:54 PM

No Lipstick And High-heeled Shoes For Female Muslim Employees In Kota Baharu

KOTA BAHARU, June 23 (Bernama) -- Female Muslim employees in business premises in the Kota Baharu Municipal Council (MPKB) area are forbidden to wear lipstick and high heel shoes to work.

This directive is contained in a MPKB circular, dated May 25 and signed by its president, Shafie Ismail, which has been distributed to business premises under its area of jurisdiction.

A check by Bernama at the premises found that only a few tenants had received the circular this week while some have yet to receive them.

The circular stated that the directive, targetted at female Muslim employees working in food outlets and other business premises, was issued to prevent incidents like rape and illicit sex as well as to safeguard the moral and dignity of Muslim women in Kelantan.

It states that Muslim women are forbidden to wear thick make-up, like bright coloured lipstick and high-heeled shoes that gave a tapping sound.

For those who insist on wearing high heel shoes, they can do so but with rubber heels.

Attempts by Bernama to contact Shafie for clarification on the directive were futile.

The directive on the wearing of lipsticks and high-heeled shoes are in addition to the wearing of scarves which should cover the chest and not of transparent material, blouse with long sleeves, long and loose blouses and socks.

Those who do not adhere to the regulation can be imposed a compound fine not exceeding RM500.

-- BERNAMA


Yang keduanya adalah Buletin Utama 8.00 malam sebentar tadi. Juga bercakap dengan nada yang sama. Persoalannya betulkah begitu?

Daripada berita tersebut, terdapat beberapa perkara yang perlu diperhatikan:
  1. arahan secara bertulis yang ditandatangani oleh YDP MPKB
  2. larangan ke atas peniaga wanita dari mengenakan gincu dan kasut bertumit tinggi ke tempat kerja
  3. sesiapa yang ingkar boleh dikompaun sehingga RM500.
Respon pertama saya... Baguslah kalau begitu. Sekurang-kurangnya boleh mengurangkan kalaupun tidak membasmi gejala keruntuhan moral di Kota Bharu.

Tapi betulkah begitu? Adakah ketiga-tiga perkara yang saya saya nyatakan di atas adalah perkara yang terkandung dalam surat arahan tersebut. Atau yang paling penting sekali adakah surat arahan tersebut wujud.

Berdasarkan sumber terdekat -setakat respon ini ditulis- tidak ada arahan sedemikian rupa ke atas peniaga-peniaga wanita di Kota Bharu. Peraturan hanya menetapkan pemakaian kain tudung kepala sahaja sebagaimana yang telah diamalkan selama ini.

Saya difahamkan bahawa apa yang dikatakan sebagai arahan bertarikh 25 Mei tersebut adalah kempen dakwah dalam bentuk pamplet sahaja yang menerangkan berkenaan dengan tuntutan pemakaian bagi seorang Muslimah.

Sebab itu tidak boleh bergincu merah menyala, bertumit tinggi yang bising, tudung labuh ke dada serta material kainnya tidak dari jenis yang nipis. Sebab ia untuk muslimah. Kalau wanita tu pakailah apa sahaja yang hendak.

Oleh kerana itu, bagi saya tidak timbul arahan sedemikian kerana sememangnya tidak ada arahan itu melainkan seruan dakwah yang dijalankan oleh MPKB BRI sahaja. Manakala cerita tersebut telah dimanipulasikan begitu rupa oleh pemberita-pemberita kita.

Berkenaan kompaun pula, kompaun tidak boleh dikeluarkan hanya semata-mata kerana tidak mematuhi sesuatu kempen atau dakwah. Melainkan ia diundang-undangkan samada dalam bentuk notis rasmi bertulis atau dalam bentuk syarat-syarat lesen atau undang-undang kecil. Macam mana boleh perbuatan bergincu dikompaun sedangkan ia hanya kempen dakwah????!!!

Lain kali dapatkan maklumat jelas sebelum disiarkan sebagai berita. Nampak sangat tidak faham undang-undang dan tidak rujuk maklumat rasmi???

Apa muslihat dan tujuannya? Wallahu a'lam. Cuma saya rasa Bernama dan TV3 ni hanya semata-mata nak tarik perhatian sahaja!!!!

Oh ya Bernama!!! Majlis perbandaran kami dah lama dikenali sebagai MPKB Bandaraya Islam. Bukan calang-calang.

Comments

Pakcik Kopi said…
Salam,
Saya bersependapat dgn tuan empunya blog tentang isu ini yang mengejutkan banyak pihak terutama rakyat kelantan... Walhal ianya tidak seperti yang dikhabarkan dan diwar-warkan di Buletin Utama, TV3 mahupun BERNAMA dan diharapkan tiada muslihat dan tujuan tidak baik. Saya juga mengharapkan tiada implikasi buruk dari berita tidak benar tersebut. Semoga pihak pemberita lebih prihatin dan mendapat sumber yang benar dan tepat serta mutakhir tentang sesuatu berita sebelum disebarkan kepada umum.

Kepada tuan empunya blog... di sini juga saya mengambil kesempatan untuk memperbetulkan yang Kelantan bukan di isytiharkan sebagai Bandaraya Islam... tetapi Bandar Raya Islam (kerana Kota Bharu tidak layak untuk menerima status Bandaraya) dan kerana itu singkatannya adalah BRI dan bukan BI...

Terima kasih... Wassalam..
Betul...minta maaf ia adalah bandar raya bukan bandaraya.

Popular posts from this blog

Nikah Batin

Nikah adalah upacara agama. Ianya adalah sesuatu yang amat suci. Ia adalah permulaan untuk membentuk sebuah keluarga yang sempurna; ayah, ibu dan anak-anak. Lebih besar lagi, persemendaan hasil dari perkahwinan yang sah menjadi asas kepada wujudnya sebuah masyarakat yang berfungsi. Setiap ajaran agama di dunia - lebih-lebih lagi Islam - amat menitikberatkan soal nikah. Tidak cukup dengan pendaftaran sibil, pasangan dinikahkan juga mengikut tradisi masing-masing. Pasangan yang melanggar norma ini, dipandang jelek oleh masyarakat hatta oleh masyarakat barat yang terkenal dengan kemajuan kebendaan. Tapi hari ini, saya dikejutkan dengan berita ini - Nikah Batin - !!! Jika sebelum ini hanya pemberitaan khabar angin tentang nikah batin oleh beberapa ajaran tarikat sesat, tetapi hari ini sudah sampai di mahkamah; bertujuan untuk mengesahkan nikah tersebut. Ringkas sungguh nikahnya. Tidak perlu wali, jurunikah. Hanya bersaksi Allah sahaja. Saya tercari-cari juga dalam kitab-kitab muktabar ber

Kronologi Pemecatan Tun Salleh Abbas

• Tun Salleh Abbas di lantik sebagai Peguamcara Negara pada tahun 1963. • Semasa berumur 50, beliau dilantik sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan. • Ketua Hakim Negara Tun Suffian Hashim bersara pada tahun 1982 and beliau telah digantikan oleh Raja Azlan Shah. Raja Azlan kemudiannya dilantik sebagai Sultan Perak dua tahun kemudia. Tun Salleh kemudiannya dilantik sebagai Ketua Hakim Negara pada tahun 1984. • In 1987, pemilihan Agung Umno telah dijalankandan Tengku Razaleigh Hamzah telah mencabar Presiden Umno /Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad (sekarang Tun) sebagai Presiden. Beliau dijangkakan akan memenangi pertandingan tersebut. Begaimanapun, Dr Mahathir telah menang dan mengekalkan jawatan tersebut. • Kalangan penyokong Tengku Razaleigh tidak berpuas hati dengan kekalahan tersebut. Mereka membawanya ke Mahkamah untuk mendapatkan perintah bagi pemilihan semula. • Pada masa yang sama, Tun Salleh telah menegaskan dalam satu kenyataan umum berkenaan dengan hasrat untuk m

ULASAN RINGKAS LUHAM KELANTAN BERKAIT ISU ‘BEKAS BANDUAN’

1. Isu terkini berkait ‘bekas banduan’ yang dikatakan berpunca daripada ucapan Dato’ Setiausaha Agung PAS di Sandakan yang lebih kurangnya berbunyi “Ada seorang cita-cita jadi perdana menteri sangat. Keluar daripada penjara … Sebagai peguam kita tahu apabila seorang keluar daripada penjara status seumur hidup (nya) adalah (bekas) banduan”. 2. Beberapa individu mengecam ucapan tersebut. Ada yang mengatakan Taqiyuddin ib arat menghina raja. Dan ada pula yang mengatakan Taqiyuddin tidak bertanggungjawab. Malah beberapa laporan polis telah dibuat; kononnya mendesak agar pihak polis menyiasat ucapan tersebut. 3. Tidak jelas repot tersebut untuk apa. Mungkin sekadar laporan untuk pihak polis membuat siasatan yang mengaitkan presiden PKR dengan status bekas banduan (Utusan Online 13 Mei 2019). 4. Tetapi ulasan yang kelihatan agak profesional sedikit adalah bila ada yang mengaitkan ucapan itu dengan Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan kuasa pengampunan oleh Yang Di-