Skip to main content

Glem Night Mak Nyah

Seingat saya, tidak pernah saya memandang rendah golongan pondan (lelaki bernaluri lembut); kerana mereka juga mahkluk Allah swt. Soal mereka berperasaan lelaki atau wanita, itu adalah naluri semula jadi mereka. Pendek kata sebagaimana kita mempunyai hak sebagai warganegara dan umat Islam, begitulah juga mereka. Bermaksud, saya sentiasa meraikan mereka seadanya, tanpa perlu terikut-ikut dengan gaya percakapan atau bahasa tubuh mereka.

Dan saya berjaya "survive" berkawan dengan mereka semasa di UIAM samada dalam urusan pembelajaran ataupun sosial. Pendek kata tiada masalah sedikitpun.

Tetapi rupanya ada sesetengah golongan tersebut yang lupa diri dengan hakikat penciptaan diri mereka sehingga ada yang melebih-lebihkan naluri kewanitaan mereka dan seakan membiarkan kecintaan terhadap bentuk tubuh wanita sehingga sanggup membuat suntikan, pembedahan dan sebagainya; mungkin sekali pandang kalah wanita sejati.

Itulah yang saya rasa dan saya lihat malam Sabtu yang lepas.

Kebetulannya saya mengikuti Hari Keluarga Jawatankuasa Peguam Kelantan di salah sebuah resort di Bachok bersama ahli keluarga yang lain. Sesampainya saya di sana, sebaik sahaja turun dari kereta sudah terdengar sayup -sayup di telinga suara merdu pengacara majlis. Sedang rehearsel rupanya untuk "Glem Night 2008". Aturcaranya? Pertunjukan pakaian termasuk night dress dan bikini.

Kesudahannya pada malam tersebut, sebagaimana yang saudara mungkin tahu, pertunjukan tersebut telah diserbu oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan sebagaimana berita yang dilapurkan ini. Saya tidak akan mengulas mengenai apa yang saya saksikan kerana berkemungkinan ceritanya panjang.

Agak mengejutkan kerana boleh terjadi peristiwa sedemikian di sebuah negeri yang terkenal dengan Islamnya dan slogan Membangun Bersama Islam. Tapi begitulah hakikat. Di mana-mana saja ada syaitan yang akan menggoda manusia hatta di tanah suci sekalipun.

Saya difahamkan bahawa tindakan akan diambil di bawah Seksyen 7 Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan 1985 kerana kesalahan lelaki memakai pakaian perempuan dan berlagak seperti perempuan di mana-mana tempat awam dan jika sabit kesalahan boleh didenda maksima seribu ringgit atau penjara maksiama enam bulan atau kedua-duanya. Enakmen ini dikuatkuasa oleh JAHEIK.

Kenapa tidak dikenakan juga tindakan di bawah Enakmen Hiburan dan Tempat-Tempat Hiburan Kelantan 1998 kerana menganjurkan hiburan tanpa lesen di mana jika sabit kesalahan boleh didenda RM10,000.00? Tindakan ini boleh diambil oleh pihak polis ataupun PBT berkaitan.

Ulasan YAB Tok Guru Menteri Besar Kelantan boleh diikuti di sini.

Saya berharap itu adalah yang terakhir.

Comments

Nasib baik saya tak pergi, kalau tidak silap-silap kena tangkap sekali. hee..hee...
blogkelate said…
satu komentar yang menarik, ambo dah teradd demo dale blog ni http://blogkelate.blogspot.com .. support deh

Popular posts from this blog

Nikah Batin

Nikah adalah upacara agama. Ianya adalah sesuatu yang amat suci. Ia adalah permulaan untuk membentuk sebuah keluarga yang sempurna; ayah, ibu dan anak-anak. Lebih besar lagi, persemendaan hasil dari perkahwinan yang sah menjadi asas kepada wujudnya sebuah masyarakat yang berfungsi. Setiap ajaran agama di dunia - lebih-lebih lagi Islam - amat menitikberatkan soal nikah. Tidak cukup dengan pendaftaran sibil, pasangan dinikahkan juga mengikut tradisi masing-masing. Pasangan yang melanggar norma ini, dipandang jelek oleh masyarakat hatta oleh masyarakat barat yang terkenal dengan kemajuan kebendaan. Tapi hari ini, saya dikejutkan dengan berita ini - Nikah Batin - !!! Jika sebelum ini hanya pemberitaan khabar angin tentang nikah batin oleh beberapa ajaran tarikat sesat, tetapi hari ini sudah sampai di mahkamah; bertujuan untuk mengesahkan nikah tersebut. Ringkas sungguh nikahnya. Tidak perlu wali, jurunikah. Hanya bersaksi Allah sahaja. Saya tercari-cari juga dalam kitab-kitab muktabar ber

Kronologi Pemecatan Tun Salleh Abbas

• Tun Salleh Abbas di lantik sebagai Peguamcara Negara pada tahun 1963. • Semasa berumur 50, beliau dilantik sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan. • Ketua Hakim Negara Tun Suffian Hashim bersara pada tahun 1982 and beliau telah digantikan oleh Raja Azlan Shah. Raja Azlan kemudiannya dilantik sebagai Sultan Perak dua tahun kemudia. Tun Salleh kemudiannya dilantik sebagai Ketua Hakim Negara pada tahun 1984. • In 1987, pemilihan Agung Umno telah dijalankandan Tengku Razaleigh Hamzah telah mencabar Presiden Umno /Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad (sekarang Tun) sebagai Presiden. Beliau dijangkakan akan memenangi pertandingan tersebut. Begaimanapun, Dr Mahathir telah menang dan mengekalkan jawatan tersebut. • Kalangan penyokong Tengku Razaleigh tidak berpuas hati dengan kekalahan tersebut. Mereka membawanya ke Mahkamah untuk mendapatkan perintah bagi pemilihan semula. • Pada masa yang sama, Tun Salleh telah menegaskan dalam satu kenyataan umum berkenaan dengan hasrat untuk m

ULASAN RINGKAS LUHAM KELANTAN BERKAIT ISU ‘BEKAS BANDUAN’

1. Isu terkini berkait ‘bekas banduan’ yang dikatakan berpunca daripada ucapan Dato’ Setiausaha Agung PAS di Sandakan yang lebih kurangnya berbunyi “Ada seorang cita-cita jadi perdana menteri sangat. Keluar daripada penjara … Sebagai peguam kita tahu apabila seorang keluar daripada penjara status seumur hidup (nya) adalah (bekas) banduan”. 2. Beberapa individu mengecam ucapan tersebut. Ada yang mengatakan Taqiyuddin ib arat menghina raja. Dan ada pula yang mengatakan Taqiyuddin tidak bertanggungjawab. Malah beberapa laporan polis telah dibuat; kononnya mendesak agar pihak polis menyiasat ucapan tersebut. 3. Tidak jelas repot tersebut untuk apa. Mungkin sekadar laporan untuk pihak polis membuat siasatan yang mengaitkan presiden PKR dengan status bekas banduan (Utusan Online 13 Mei 2019). 4. Tetapi ulasan yang kelihatan agak profesional sedikit adalah bila ada yang mengaitkan ucapan itu dengan Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan kuasa pengampunan oleh Yang Di-